Наукова робота

УДК 378.147.091.33:0049  
                                  І.С. Максимчук, Д.І. Лукаш
                                                                                               м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ

Постановка проблеми. Нині у світі технологічних змін і зростання конкуренції на ринку праці, зростає необхідність професійного розвитку, можливості використання технічного прогресу, рушійною силою якого вважається технічне мислення, стають вкрай необхідними умовами. Підготовка висококваліфікованих фахівців потребує впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
Аналіз попередніх досліджень. Аналіз літератури свідчить, що у вітчизняній педагогічній науці висвітлюються концептуальні основи процесу інформатизації системи освіти, в полі зору багатьох учених розглядається педагогічний потенціал ІКТ, досліджується проблема формування інформаційної культури, зокрема в працях Н. Апатової, В. Бикова, Л. Бабенко, Л. Білоусової, І. Булах, А. Верланя, Б. Гершунського, Ю. Дорошенка, А. Єршова, М. Жалдака, Б. Житомирського, В. Мадзігона, В. Монахова, Н. Морзе, О. Пєхоти, С. Ракова, Ю. Рамського, та інших науковців.
Питання підготовки фахівця в умовах інформатизації освіти висвітлюються в працях С. Гунька, Ю. Жука, О. Майбороди, Е. Разинкіної, І. Смирнової, С. Тадіян, О. Трофімова, О. Шиман тощо.
Мета статті - висвітлення місця інформаційно-комунікаційних технологій, у здійсненні фахової підготовки кваліфікованих фахівців у навчальних закладах.
Виклад основного матеріалу. Інформаційні технології - сукупність методів, виробничих і програмно-технологічних засобів, об'єднаних у технологічний ланцюжок, що забезпечує збирання, зберігання, обробку, висновок і поширення інформації. Інформаційні технології призначені для зниження трудомісткості процесів використання інформаційних ресурсів.[1]
Технологія, як строго наукове поняття, означає визначений комплекс наукових та інженерних знань, втілений у способах, прийомах праці, наборах виробничих факторів виробництва. Під інформаційними технологіями розуміється переробка інформації на базі комп'ютерних обчислювальних систем. Нині час людство переживає науково-технічну революцію, в основі якої лежать ІКТ. До них відносяться процеси, де "вихідним матеріалом" і "продукцією" є інформація. Зрозуміло, що інформація, яка переробляється, зв'язана з визначеними матеріальними носіями і, отже, ці процеси включають також переробку речовини і переробку енергії. Але останнє не має істотного значення для інформаційних технологій. Головну роль тут грає інформація, а не її носій.[2]
Зазначимо властивості інформаційних технологій:
· високий ступінь розподіленості процесу на стадії, що відкриває нові можливості для його раціоналізації і перекладу на виконання за допомогою машин. Це - найважливіша характеристика машинного технологічного процесу;
· системна повнота (цілісність) процесу, що включає весь набір елементів, забезпечуючи необхідну завершеність дій людини у досягненні поставленої мети;
· регулярність процесу й однозначність його фаз, що дозволяють застосовувати середні величини при їхній характеристиці, і, отже, що допускають їхню стандартизацію й уніфікацію. В результаті з'являється можливість обліку, планування, диспетчеризації інформаційних процесів.[3]
У такій розвинутій формі, що має усі відзначені ознаки, інформаційно-комунікаційні процеси присутні в машинних кібернетичних системах. Інакше кажучи, інформаційні технології визначають способи, методи і засоби збирання, реєстрації, передачі, зберігання, оброблення і видачі (розповсюдження або публікації) інформації в інформаційних системах. Інформаційні технології відповідають на запитання: « як, за допомогою чого?».
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає одержання і перетворення інформації. Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, тому кого навчають, за допомогою комп'ютера.
В процесі підготовки до заняття з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, викладач не повинен забувати, що це заняття, а значить складає план виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює викладача, а тільки доповнює його.
Зазначимо принципи, що лежать в основі використання компютерів на заняттях:
·   адаптивність: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини;
·   керованість: у будь-який момент можлива корекція викладачем процесу навчання;
·   інтерактивність і діалоговий характер навчання; ( ІКТ мають можливість "відгукуватися" на дії студента і викладача; "вступати" з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп'ютерного навчання.)
·          оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
·          підтримка в студента стану психологічного комфорту в процесі спілкування з комп'ютером;
·      необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток великий за обсягом.
Розглянемо класифікацію інформаційних технологій.

Рис. 1.1. Класифікація інформаційних технологій
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах заняття: у підготовці заняття, так і в процесі навчання; в поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.[4]
Комп'ютер надає викладачеві нові можливості, дозволяючи разом із студентом одержувати задоволення від захопливого процесу пізнання. Таке заняття викликає в студентів емоційний підйом. Інтегрування звичайного уроку з використанням  комп'ютера дозволяє викладачу перекласти частину своєї роботи на персональний комп’ютер (ПК), роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що викладачу не доводиться повторювати текст кілька разів, студенту не доводиться чекати, поки викладач повторить саме потрібний йому фрагмент. Цей метод навчання дуже привабливий і для викладачів: допомагає їм краще оцінити і зрозуміти здібності і знання, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійне зростання і все подальше освоєння комп'ютера. Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить викладачу за короткий час одержувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається в усіх студентів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання.[5]
Глобальна комп'ютеризація та інформатизація суспільства в першу чергу впливають на рівень розвитку культури особистості, на сучасну культуру взагалі. Одним із пріоритетних напрямів інформатизації суспільства стає процес інформатизації освіти, який передбачає використання можливостей новітніх інформаційних технологій, методів і засобів ІКТ для реалізації ідей розвивального навчання, інтенсифікації усіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності і якості, підготовку молодого покоління до комфортного життя в умовах інформатизації суспільства. Інформатизація вищих навчальних закладів є невід'ємною складовою інформатизації освіти. Вона істотно впливає на методи навчання й спричиняє суттєві зміни в діяльності всіх учасників навчального процесу. Однією з суттєвих складових інформатизації вищої школи є інформатизація навчально-виховного процесу - створення, впровадження і розвиток комп’ютерно-орієнтованого освітнього середовища на основі інформаційних систем і мереж, побудованих на базі застосування сучасної обчислювальної техніки.[6]
Отже, одним із першочергових завдань підготовки кваліфікованих фахівців до реалізації власного фахового потенціалу в умовах інформатизації освіти є створення відповідних умов для розвитку умінь самостійно набувати фахові знання, використовувати їх для розробки і впровадження методично доцільного педагогічного програмного забезпечення.
Висновок. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій є найкращою перспективою розвитку освіти, її доступності, індивідуалізації. У реалізації цього підходу важливу роль відіграють такі засоби навчання, як електронний варіант конспекту, бібліотеки, електронні підручники. Крім цього, необхідно передбачити подальше вдосконалення, а саме: добір навчального матеріалу з урахуванням ступеня підготовки того, хто навчається; можливість перевірки засвоєння навчального матеріалу шляхом тестування з удосконаленням системи перевірки знань та аналізу відповідей; можливість переходу до іншого навчального середовища для практичного застосування одержаних знань [7].
Інформаційно-комунікаційні технології позитивно впливають на реалізацію всіх компонентів системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби навчання, що дозволяє вирішувати складні і актуальні завдання педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності педагогічних працівників.
Література:
1. Спірін О.М. Методологічні засади розвитку сучасних систем вищої освіти/ О.М. Спірін// Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка.- 2005.- № 20.-  104-109 с.
2.     Тихомиров В.П. Интернет образование / В.П. Тихомиров.- М.: МЭСИ, 2000.- 189 с.
3.    Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров/ Е.С. Полат.- М.: Академия, 1999. - 224 с.
4.   Розина И.Н. Педагогическая коммуникация в электронной среде: теория, практика и перспективы развития/ И. Н. Розина// Educational Technology & Society.- 2004.- №7.- 310 с.
5.  Яшанов С.М. Дидактична концепція навчання на основі комп'ютерних технологій/ С.М. Яшанов// Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Сер. 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи.- К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009.- Вип. 20.- 179-182 с.
6.Інформатизація системи управління освітою [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://5ka.at.ua/load/informatika_programuvannja/.
7.  Шиман О.І. Практичний курс з використання сучасних інформаційних технологій: навч. посіб. для студ. пед. ВНЗ/ О.І. Шиман.- Бердянськ: БДПУ, 2007.- 155 с.

Стаття присвячена розгляду шляхів підвищення ефективності процесу навчання завдяки впровадженню ІКТ. Розглянуто актуальність та необхідність застосування комп'ютерних технологій як вимоги сьогодення. Визначено основні переваги використання комп'ютерних технологій у процесі підготовки кваліфікованих фахівців.
Ключові слова: інформаційно-комунікативні технології, професійний розвиток,інформатизація, освіта.

Статья посвящена рассмотрению путей повышения эффективности процесса обучения на основе внедрения ИКТ. Рассмотрена актуальность и необходимость применения компьютерных технологий как требования современности. Определены основные преимущества использования компьютерных технологий в процессе подготовки квалифицированных специалистов.
Ключевые  слова: информационно-коммуникативные технологии, профессиональное развитие, информатизация, образование.

The article discusses ways to improve the learning process through the introduction of ICT. We consider the relevance and necessity of the use of computer technology as the requirements of modernity. Identified key advantages of using computer technology in the training of professionals.
Key words: information-communicative technologies, professional development, information, education.